Onze klanten beoordelen ons met een 9.0 / 10 - 326 beoordelingen op Klantenvertellen.nl

Acne: wat is het?

Een bekende en vervelende huidaandoening is acne, in de volksmond ook puistjes genoemd. Acne is echter ernstiger dan alleen een enkel puistje. De talgkliertjes kunnen bij acne het huidsmeer niet goed genoeg afvoeren. Zo ontstaan er comedonen, oftewel mee-eters. Doordat de talgklier afgesloten is, ontstaat er een ontsteking. Heeft u veel last van puistjes, mee-eters en ontstekingen? Dan noemen we dit acne. Hoewel het een vervelende aandoening is, is er gelukkig wel behandeling mogelijk. Onze consulente beoordeelt uw huid graag en geeft een eerlijk advies over behandelopties.

Acne symptomen: hoe ziet het er uit?

Er zijn verschillende typen acne en ook diverse acne symptomen te herkennen. Niet iedere vorm van acne is even ernstig, ook de locatie van de acne op het lichaam kan verschillen.  Het is belangrijk dat vastgesteld wordt dat u daadwerkelijk acne heeft en bijvoorbeeld niet rosacea. De belangrijkste symptomen van acne noemen we hier:

• mee-eters/open comedonen: zwarte puntjes op de huid
  • gesloten comedonen: witte kopjes op de huid
  • ontstoken, rode puistjes
  • ontstoken bulten door het uitknijpen
  • rode of paarse verkleuringen op de huid
  • acne littekens

Acne oorzaken

De meeste mensen denken bij acne aan de puberteit. Bij een kleine groep mensen blijven de puistjes echter ook na die tijd actief. Of u krijgt juist pas op latere leeftijd last van acne. Het basisprobleem bij acne is het ontsteken van de huid rond de talgklieren. Oorzaken hiervan kunnen zijn:

• genetische invloeden
  • hormonale invloeden
  • stress
  • hoge vochtigheidsgraad van de omgeving
  • vette huid
  • omgevingsfactoren
  • cosmetica
  • irritatie door kleding
  • polycysteus ovarium syndroom (PCO)

Acne verergert door:

• het gebruik van zeep.
  • peuteren aan de puistjes of ze uitknijpen, zo beschadigen de talgkliertjes, waardoor er weer ontstekingen ontstaan.

Acne ontstaat niet door bepaalde voeding, een vitaminetekort of een slechte hygiëne.

Acne: behandelingen en opties

Acne is vaak niet alleen ontsierend, het kan ook pijnlijk zijn. Zeker als u er al lang mee rondloopt, of als de acne ernstig is, kan een behandeling zinvol zijn. Puistjes kunnen u onzeker maken en het is soms lastig ze te camoufleren. Ook kunt u acne littekens krijgen, die niet meer vanzelf verdwijnen. Gelukkig kunnen we zowel acne als acne littekens behandelen.

Er zijn een aantal behandelopties bij acne:

Acne behandeling van dr. Obagi

Om acne te behandelen zijn er dus diverse opties. Het is daarom ook verstandig langs te komen voor een adviesgesprek. Onze speciaal opgeleide consulente bekijkt uw huid en bespreekt de mogelijkheden met u. Soms zijn medicijnen de beste optie. Maar ook de therapeutische producten van dr. Zein Obagi kunnen u veel bieden. Anders dan reguliere producten van de drogist, werken deze producten diep door in de huid. Uitgangspunt van dermatoloog dr. Obagi is altijd: de huid weer gezond maken. Er zijn goede resultaten te behalen, zowel bij actieve acne, als bij acne littekens. Als aanvulling adviseren wij in sommige gevallen een diepwerkende chemische peeling.

Obagi-consulente Judith geeft u graag persoonlijk en eerlijk advies over de aanpak van acne en acnelittekens. Maar direct een afspraak voor een gratis consult.

acne en acne littekens
Acne Obagi