Onze klanten beoordelen ons met een 8.0 / 10 - 1 beoordelingen op Klantenvertellen.nl

Lipoedeem

Lipoedeem is een chronische en pijnlijke ziekte waarbij zich een stoornis voordoet in de aanmaak van vetweefsel en de afvoerfunctie van de lymfevaten. Gevolg is een onderhuidse ophoping van vet (lip) en vocht (oedeem). Er bestaat geen medicijn tegen deze officiële ziekte. Het is wel mogelijk de ophoping te behandelen met een lipoedeem liposuctie, ook zijn er behandelingen die tijdelijk verlichting bieden.

Lipoedeem locaties

Lipoedeem vormt zich vaak symmetrisch op de heupen, knieën, bovenbenen en in mindere mate ook op de enkels.

Wanneer lipoedeem onbehandeld blijft ontwikkelt zich vaak lymfoedeem (vochtophoping). Erfelijke factoren spelen een grote rol bij het ontstaan van lipoedeem. Lipoedeem wordt niet veroorzaakt door teveel eten. Een dieet volgen helpt dan ook niet. Echter kan een gevarieerd dieet wel de klachten verminderen.

Lipoedeem behandelingen

Sporten onder leiding van een fysiotherapeut of een manuele lymfedrainage behandeling en een pneumatische compressietherapie bij de huidtherapeut bieden tijdelijke verlichting. Echter is een lipoedeem liposuctie de enige permanente oplossing.

Lipoedeem liposuctie

Liposuctie, liposculptuur en vibroliposuctie. Met deze drie termen wordt hetzelfde bedoeld; een chirurgische ingreep waarbij de contouren van het lichaam weer in balans gebracht worden door het plaatselijk wegzuigen van onderhuidse vetcellen die een hardnekkige ophoping veroorzaken, zoals bij lipoedeem. Het is geen methode om af te vallen maar een methode om op een veilige, permanente manier het lichaam te corrigeren.

De lipoedeem liposculptuur ingreep

Tijdens de intake controleert de arts de locatie en stelt vast of er sprake is van lipoedeem. Hierna wordt gesproken over operaties in het verleden, allergieën en eventueel medicijngebruik. Zo mag u bijvoorbeeld geen aspirine of salicylaten gebruiken. Zo nodig volgt er een bloedonderzoek om te bepalen welke verdovingsvloeistof het meest geschikt is voor u.

De lipoedeem liposuctie wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Dit heeft als voordeel dat de lymfevaten niet beschadigen. De verdovingsvloeistof wordt met een dunne buis onder de huid aangebracht. De verdovingsvloeistof gaat tussen de vetcellen zitten waardoor de vetcellen opzwellen. De arts maakt in het te behandelen gebied kleine snedes. Met een canule worden de vetcellen weggezogen. Dit duurt ongeveer 2 uur (dit is afhankelijk van het aantal te behandelen locaties). Voor het beste resultaat zijn er meerdere behandelingen nodig.

Na de ingreep volgt de medische overdracht voor de verpleging in het Zorghotel waar u na de ingreep heengaat en een nacht verblijft. Het is aan u om hier vervoer voor te regelen. U heeft een tweepersoonskamer tot uw beschikking, zodat u een begeleider/partner kunt meenemen. In het Zorghotel wordt u verpleegd door een verpleegkundige die 24 uur aanwezig is.

De dag na de ingreep volgt de nacontrole door een assistente van de polikliniek. U wordt geholpen met de verzorging, waarna u, als alles goed is, naar huis kunt. U mag dan nog niet zelf rijden.

In de 10 dagen na de ingreep draagt u een drukpak of druk- en steunkousen.

Nazorg

Een week na de ingreep worden de hechtingen verwijderd. De incisies zijn zo klein dat littekens vrijwel niet achterblijven.

Het is verstandig de eerste week rustig aan te doen. Wij raden het af om te gaan werken. Uw lichaam moet zich herstellen van de ingreep en daarbij zijn een gezonde leefstijl, voldoende rust en beweging zeer belangrijk.

Ook de weken die daarna volgen heeft het naleven van bovenstaande adviezen een positieve uitwerking op het uiteindelijke resultaat.

Om het herstelproces te ondersteunen en de weefsellagen tot rust te laten komen, dient u de eerste weken een drukpak of druk- en steunkousen te dragen. Dit verschilt per behandelde gebied. De arts neemt met u door welke producten u nodig heeft, wanneer deze gedragen dienen te worden en hoe deze worden aan- en uitgedaan.

Mogelijk wordt in het Zorghotel besloten het behandelde gebied in te zwachtelen. Als dit aan de orde is wordt dit ter plekke met u doorgenomen en aan u voorgedaan. De zwachtels krijgt u mee naar huis.

Wanneer u kiest voor pijnstilling is alléén paracetamol toegestaan (3 x daags 2 x 500 mg). Neem géén NSAID’s zoals Aspirines, Neurofen, Diclofenac, Ibuprofen of Acetylsalicylzuur bevattende medicijnen zoals bijvoorbeeld Ascal e.d. omdat deze een bloed verdunnend effect hebben.

Een overzicht van alle tips omtrent de behandeling en nazorg ontvangt u van de arts.

Het resultaat

Het resultaat van een liposuctie is permanent. Eenmaal verwijderde vetcellen worden niet opnieuw aangemaakt. Omdat er tijdens de ingreep kleine tunneltjes onder de huid gemaakt worden die samentrekken waarna de huid de onderliggende spierlaag verbindt, kan de verslapte huid ook opnieuw verstevigen. Bij latere gewichtstoename of -afname zal de lichaamsvorm in zijn geheel veranderen.

Ivy clinics (i.s.m. Polikliniek de Blaak) is trendsetter in Nederland op het gebied van liposuctie bij lipoedeem behandeling. Wereldwijd is liposuctie de meest uitgevoerde esthetische ingreep. Onze artsen hebben veel ervaring met deze nieuwe innovatieve methode. Veiligheid voor onze patiënten staat voorop. Speciaal aan onze methode is dat wij werken met een lokale verdoving.

De lipoedeem liposuctie wordt uitsluitend aangeboden door Ivy clinics. Ivy clinics is het nieuwe concept van dokter N. Adamo en J. Eggersman, oprichters van Huisartskliniek. Huisartskliniek Westervoort en Den Bosch gaan verder onder deze nieuwe naam. Ivy clinics biedt meer (chirurgische) zorg en werkt nauw samen met Polikliniek de Blaak in Rotterdam.

Een normaal herstel

Bij ongeveer 90% van de patiënten is verbetering direct zichtbaar. De eerste 2 - 4 weken kan de huid gezwollen en blauw zijn. Het definitieve resultaat kan tussen de 3 en 6 maanden beoordeeld worden. Als het eindresultaat niet naar verwachting is, kunt u kiezen voor een herstelingreep. Hieraan zijn kosten verbonden.

Een liposuctie (of liposculptuur) is een veilige ingreep. Blijvende problemen zijn zeldzaam. Wel kan de huid na de ingreep behoorlijk blauw worden, opzwellen en beurs aanvoelen. De eerste 24 – 48 uur is het mogelijk dat de operatiewondjes licht (rood) vocht lekken. Dit is niets om u ongerust over te maken.

Het eerste herstelproces duurt een aantal weken en kan door een gezonde levensstijl positief beïnvloed worden. Hierover zal de arts tijdens de intake en na de ingreep meer vertellen.

Mogelijke uitwerkingen kunnen zijn:

• Een bloeduitstorting
  • Beurse en gezwollen huid
  • Gevoelsverandering in de huid
  • Verlies van licht bloederig vocht uit de operatiewondjes
  • Rillerig voelen (eerste 24 uur)

De veiligheid van liposculptuur bij lipoedeem

Er kleven relatief weinig risico’s aan een liposuctie, waardoor het gezien wordt als een veilige behandeling. Wij bieden een tumescente liposuctie, deze vorm heeft als voordeel dat de patiënt minder kans heeft op complicaties en littekens en het herstelproces korter duurt.

Complicaties en risico's

Aan iedere ingreep zijn risico’s verbonden. Dit zijn in het algemeen infecties, zwellingen, bloeduitstortingen en allergieën. Bij de door ons toegepaste nieuwe tumescent techniek komen deze complicaties minder snel voor. Er bestaat bij deze methode nauwelijks gevaar op beschadiging van zenuwen of grotere bloedvaten. Zware complicaties zoals bijvoorbeeld bloedingen, trombose, vet embolieën en systemische allergische reacties zijn zeldzaam.

De vloeistof die gebruikt wordt bij een tumescente liposuctie bevat naast verdoving, een zoutoplossing en lidocaïne ook adrenaline. Dit laatste vernauwt de bloedvaten waardoor er weinig bloedverlies optreedt. Daarnaast versterkt het de effecten van de lokale verdoving. De lidocaïne blijft tot 36 uur actief waardoor patiënten zich veel comfortabeler voelen in het eerste stadium van het herstel.

Mogelijke complicaties

In zeer zeldzame gevallen treedt een infectie of inwendige bloeding op of ontstaat er trombose of vetembolie. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat u minstens 2 weken voorafgaande aan de behandeling en 2 weken nadien niet rookt. Roken geeft namelijk een slechtere wondgenezing en een verhoogde kans op complicaties.

Tijdens het persoonlijk consult gaan we in op de risico’s en bijwerkingen die voor u van belang zijn.

Kosten Lipoedeem behandeling

Intake € 50,-
Lipoedeem behandeling onderbenen* € 3.599,-
Lipoedeem behandeling linker bovenbeen* € 3.599,-
Lipoedeem behandeling rechter bovenbeen* € 3.599,-
Lipoedeem behandeling billen* € 3.299,-
Lipoedeem behandeling van beide armen* € 2.950,-
Optioneel: aanvullende laser liposuctie € 500,-
Lipoedeem behandeling taille / buik / maag* € 3.599,-
Lipo-elastic drukkleding  € 95,-

De kosten van deze behandeling zijn tot wel 40% aftrekbaar van de belasting.

* Inclusief 1 overnachting voor patiënt bij van der Valk Care in Rotterdam. De begeleider kan eventueel zelf bijboeken voor € 75,- extra (voor 1 overnachting, diner en ontbijt). Bij de behandelprijs is ook een GRATIS Venodermal verzorgingspakket inbegrepen.

Redo-operaties Voor Redo-operaties en andere operaties gelden andere prijzen voor overnachting: Indien nodig wordt hiervoor een extra tarief van € 370,- berekend voor 1 nacht bij van de Valk Care (Alleen als de arts dit nodig vindt of de patiënt zelf bij van de Valk Care wil overnachten). Als de partner/begeleider mee wil op de kamer dan betaalt deze bij de Check-Out bij van de Valk Blijdorp €75,- (dus niet bij Polikliniek de Blaak te betalen). Voor dit bedrag krijgt de partner/begeleider 1 overnachting op de kamer van de patiënt, 1 diner, 1 ontbijt en 3 drankjes. Aantal behandelingen

Tijdens het intake gesprek kan de arts u vertellen hoeveel behandelingen nodig zijn om 2 benen goed en adequaat te behandelen. De benen worden, afhankelijk van de ernst van de aandoening, in twee of drie keer behandeld.

Lipoedeem is een medische indicatie waarvoor geen BTW hoeft te worden afgedragen.

Behandelzones